Een eigen zaak bij je thuis
CENTURY 21

Je hebt een huis, en je wil er een bedrijf(je) opstarten? Dat kan bijna zonder probleem als je een dienstverlenend bedrijf hebt. Maar wat moet je zoal in orde brengen om je bedrijf of beroep bij je thuis onder te brengen?

Een bedrijf opstarten en er een postbusadres voor regelen, is geen aanrader. De Kruispuntbank van Ondernemingen wil een echte inschrijving van je bedrijf noteren, net als de fiscus die effectief op een fysiek adres een controle moet kunnen uitvoeren.

Een eenmanszaak, bvba of nv oprichten op je thuisadres is mogelijk, net omdat er geen verschil is tussen de persoon en de onderneming. Bij een vennootschap is het ook mogelijk om de zaak op een andere plaats op te richten dan waar de vennoot-oprichter woont. Om te weten welke activiteit toegelaten is en welke niet, neem je best contact met je gemeentebestuur. Een zelfstandige activiteit zoals bv. een vastgoedkantoor, coachingbureau of schoonheidssalon opstarten, vormt meestal geen probleem.

Vergunningen en documenten

Om je zaak op te starten, moet je meer dan alleen een ondernemingsnummer of btw-nummer aanvragen. Mogelijk moet je ook enkele vergunningen voor de opstart aanvragen. Afhankelijk van je beroep kunnen er dat meerdere zijn:

  • Een vergunning voor het plaatsen van een reclame aan je woning.

  • Een vergunning voor het wijzigen van de functie van je woning naar handelspand, ook als je niet meteen verbouwingswerken uitvoert.

  • Een vergunning voor de voedselveiligheid, bv. als traiteur.

Nadat de nodige vergunningen zijn aangevraagd, moet je nadien best ook deze documenten in orde laten brengen:

  • Sluit een afzonderlijke brandverzekering af. Wanneer er brand ontstaat in bv. de bureauruimte van je bedrijf, dan is de zaak daarvoor aansprakelijk.

  • Maak werk van een specifieke regeling die ervoor zorgt dat je als zelfstandige jouw woning kan veilig stellen tegen beslag vanwege schuldeisers: de zogenaamde onbeslagbaarheid.

Beroepskosten

Een eigen zaak vraagt om uitgaven en investeringen. Gelukkig kan je deze kosten (deels) van de belastingen aftrekken. Zo zijn deze kosten in te brengen als beroepskosten:

  • elektriciteits- en verwarmingskosten;

  • telefonie en internet;

  • intrest van je lening;

  • huur van de woning.

Ook wanneer je een woning huurt, kan je er een zaak in opstarten. Wat er ook in het huurcontract staat, je hebt altijd dat recht. De verhuurder riskeert wel een belastingverhoging als er in zijn pand een zaak wordt opgestart. Hij zal meer onroerende voorheffing moeten betalen. De huurder kan altijd aan de verhuurder voorstellen om hem daarvoor te compenseren.

De woning inrichten

Bij de opstart van je onderneming heb je uiteraard – afhankelijk van je beroep – specifiek materiaal nodig.

  • Richt een aparte ruimte in als je klanten moet ontvangen, maar zorg ervoor dat ze daarvoor niet een deel van je huis moeten doorkruisen. Zo waak je over je privacy.

  • Maak voor jezelf een duidelijk scheiding tussen werk en privé. Fysiek een aparte ruimte creëren, is dus geen slecht idee.

  • Richt een kantoor in met degelijk materiaal: een ergonomische bureau en stoel, een goed uitgebouwd computernetwerk en voldoende verlichting.

Moet je nog op zoek naar een woning waar je ruimte hebt voor een commerciële activiteit? Dan vind je die zeker ook tussen ons aanbod.