Twee generaties familiebedrijf Les lacs
CENTURY 21

Al ruim elf jaar werkt Damien Vynckier samen met zijn vrouw Fiona Barthélemy als vennoot voor de CENTURY 21 Les Lacs-kantoren. In 2019 trad het koppel toe tot het bedrijf dat werd opgericht door de ouders van Fiona. Samen willen ze de welvaart van de vier CENTURY 21 Les Lacs-agentschappen (Walcourt, Chimay, Charleroi en Gerpinnes) behouden. Sinds 2014 maakt het kantoor elk jaar deel uit van de Top 10 CENTURY 21 Benelux. Zou het werken als familie de sleutel tot hun succes kunnen zijn?

Wat zijn de belangrijkste voordelen van een familiale structuur?

Damien Vynckier: “Allereerst circuleert informatie snel, ook buiten de werkuren. Dat ervaren we als een echte kracht in onze sector. Daarnaast maakt de bloedband onze betrokkenheid erg sterk. We engageren ons heel erg om de dingen goed te doen en om de welvaart van het familiebedrijf te verzekeren.”

Je team bestaat in totaal uit 12 personen. Worden ze gedreven door dezelfde familiale ‘spirit’?

Damien Vynckier: “Ja, ons kantoor telt zes makelaars voor wie we als een tweede familie zijn. Het feit dat ze in een familiebedrijf werken, geeft hen een gevoel van verbondenheid, wat hun engagement versterkt. Ze weten dat we streven naar de duurzaamheid en evolutie van het agentschap.”

Hoe verloopt een moment waarop je een gevoelig onderwerp moet aanpakken?

Damien Vynckier: “Zoals in elk bedrijf moeten er wel eens zaken worden uitgeklaard. We doen dit altijd vanuit respect voor elkaar in een perspectief van continue verbetering. Opbouwende feedback nemen we altijd ter harte. Ons team is zeer attent en beseft dat we de ontwikkeling van onze activiteit willen verzekeren.”

Bij een familiebedrijf gaat het om samenwerking tussen verschillende generaties. Is dit gemakkelijk?

Damien Vynckier: “Je moet erin slagen om ieders standpunten te verzoenen, om een evenwicht te vinden. Elke generatie kijkt anders tegen dingen aan. De sleutel is om rekening te houden met elkaars mening, uiteraard met de ontwikkeling van het bedrijf in gedachten. We moeten geloven dat we daarin slagen. Sinds 2019 is onze omzet met 20% gestegen.”